The Anton Bruckner University is one of seven Austrian Universities for Music, Drama and Dance, and one of four universities in Linz. 850 students from all parts of the world study here. They are taught by 200 Professors and teaching staff, who are internationally recognised artists, academics and teachers.
Courses of study, research and performance are offered by the 12 Institutes of the Bruckner University. The following pages give an insight into the various activities of these Institutes.
The Bruckner University sees its role both in artistic, performing, pedogogical and academic education and in the development, promotion and communication of the arts.
The university library of the Anton Bruckner Private University for music, dance and drama is the largest music library in Upper Austria. The inventory runs to over 100,000 items which support and sustain research and teaching at the university. The majority of items are available for borrowing.
With more than 500 events, among them chamber and orchestral concerts, plays, dance and jazz performances and concerts of contemporary music as well as lectures and discussions, the Bruckner University is one of the region's largest organizers and presenters of cultural events.
2008 gegründet, hat das Forum Kammermusik der Bruckneruniversität bisher über 30 Konzerte gegeben. Das zentrale Bekenntnis des Forums: Studierende und Lehrende musizieren gemeinsam in sämtlichen Kammermusikformationen mit einem Leitmotiv in der Programmauswahl.
Quintett in Es-Dur op. 16 für Oboe, Klarinette, Horn, Fagott und Klavier
Trio für 2 Oboen und Englischhorn op. 87
Serenade in D-Dur op. 25 für Flöte, Violine und Viola
6 ländlerische Tänze WoO15 für 2 Violinen und Kontrabass
1784 schuf Wolfgang Amadeus Mozart mit seinem Quintett KV 452, den Prototypen aller Quintette für Bläser und Klavier. Ein Vorbild für den jungen Beethoven, der 1796, zwölf Jahre später, sein Quintett op. 16, welches sich durch hohe Virtuosität (Beethoven hat sich den Klavierpart auf den eigenen Leib geschneidert) und anspruchsvollste Bläserstimmen für die besten Solisten seiner Zeit auszeichnet.
Carl Reinecke (Komponist und Autor des Buches „Meister der Tonkunst“ Berlin 1903:
„Wenn der jüngere Meister im Quintett op. 16 den Mozartschen Spuren mit Bewußtsein folgt, so sucht er dies in keiner Weise zu verbergen, sondern wählt lauter Motive, welche überall auf populär gewordene Melodien von Mozart hinweisen, gleichsam als wolle er der Welt zeigen, daß er die geistige Erbschaft Mozarts angetreten habe.“
We use cookies on our website. Some of them are technically necessary, while others help us to improve this website or provide additional functionality.